
OBP

                    R
IC

H
T
ER A

N
D K

O
Z

M
A

N (ED
S)                   A

RAB M
ED

IA S
YSTEM

S

Arab Media 
Systems

Arab Media Systems

Global CommunicationsGlobal Communications

This volume provides a compara� ve analysis of media systems in the Arab world, 
based on criteria informed by the historical, poli� cal, social, and economic factors 
infl uencing a country’s media. Reaching beyond classical western media system 
typologies, Arab Media Systems brings together contribu� ons from experts in the 
fi eld of media in the Middle East and North Africa (MENA) to provide valuable 
insights into the heterogeneity of this region’s media systems. It focuses on trends 
in government stances towards media, media ownership models, technological 
innova� on, and the role of transna� onal mobility in shaping media structure and 
prac� ces.

Each chapter in the volume traces a specifi c country’s media — from Lebanon to 
Morocco — and assesses its media system in terms of historical roots, poli� cal 
and legal frameworks, media economy and ownership pa� erns, technology and 
infrastructure, and social factors (including diversity and equality in gender, age, 
ethnici� es, religions, and languages). 

This book is a welcome contribu� on to the fi eld of media studies, cons� tu� ng the 
only edited collec� on in recent years to provide a comprehensive and systema� c 
overview of Arab media systems. As such, it will be of great use to students and 
scholars in media, journalism and communica� on studies, as well as poli� cal 
scien� sts, sociologists, and anthropologists with an interest in the MENA region.

As with all Open Book publica� ons, this en� re book is available to read for free on 
the publisher’s website. Printed and digital edi� ons, together with supplementary 
digital material, can also be found at www.openbookpublishers.com

Cover design by Anna Gatti  

EDITED BY CAROLA RICHTER AND CLAUDIA KOZMAN

EDITED BY CAROLA RICHTER AND CLAUDIA KOZMAN

ebook
ebook and OA edi� ons 

also available

www.openbookpublishers.com



https://www.openbookpublishers.com
© 2021 Carola Richter and Claudia Kozman. Copyright of individual chapters is 
maintained by the chapters’ authors.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license 
(CC BY 4.0). This license allows you to share, copy, distribute and transmit the text; to 
adapt the text and to make commercial use of the text providing attribution is made to the 
authors (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work). 
Attribution should include the following information: 
Carola Richter and Claudia Kozman (eds), Arab Media Systems. Cambridge, UK: Open 
Book Publishers, 2021, https://doi.org/10.11647/OBP.0238
In order to access detailed and updated information on the license, please visit https://
doi.org/10.11647/OBP.0238#copyright
Further details about CC BY licenses are available at https://creativecommons.org/
licenses/by/4.0/
All external links were active at the time of publication unless otherwise stated and have 
been archived via the Internet Archive Wayback Machine at https://archive.org/web
Updated digital material and resources associated with this volume are available at 
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#resources
Every effort has been made to identify and contact copyright holders and any omission or 
error will be corrected if notification is made to the publisher.

  

This project received support from the Arab-German Young Academy of Sciences and 
Humanities (AGYA) that has been funded under the German Ministry of Education and 
Research (BMBF) grant 01DL20003. 
This publication was financed in part by the open access fund for monographs and edited 
volumes of the Freie Universität Berlin.
ISBN Paperback: 9781800640597
ISBN Hardback: 9781800640603
ISBN Digital (PDF): 9781800640610
ISBN Digital ebook (epub): 9781800640627
ISBN Digital ebook (mobi): 9781800640634
ISBN XML: 9781800640641
DOI: 10.11647/OBP.0238
Cover design by Anna Gatti based on a photo by Duangphorn Wiriya on Unsplash at 
https://unsplash.com/photos/KiMpFTtuuAk

https://www.openbookpublishers.com
https://doi.org/10.11647/OBP.0238
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#copyright
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#copyright
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://archive.org/web
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#resources
https://unsplash.com/photos/KiMpFTtuuAk


17. Algeria: The Costs of 
Clientelism

Nacer-Eddine Layadi  

Translated by Abdelhak Bouifer

This chapter highlights Algeria’s media development, which 
is shaped by trajectories of French colonialism and a socialist-
clientelist regime of governance since the 1960s. The rich history 
of its media is contrasted by major challenges on the political, 
economic, and professional levels.

Background

Algeria is located in the northwestern part of Africa. It shares borders 
with six countries: Morocco and Mauritania to the west, Mali and Niger 
to the south, and Libya and Tunisia to the east. With a 1,644-kilometer 
coastline along the Mediterranean Sea to the north and a land area of 
2,400,000 square kilometers, Algeria is the largest country in Africa, the 
Arab world, and among the Mediterranean countries.

According to the latest calculations of January 2019, the Algerian 
population is 43,000,000, of which young people from 15 to 24 years of 
age make up 16%. The majority of Algerians are Muslims. Christians, on 
the other hand, represent a tiny percentage, which was estimated to be 
below 1% in 2009.

Algeria’s history goes back thousands of years during which various 
tribal communities fought many wars on its territory. Despite these 
ongoing conflicts the country was put under Turkish protectorate rule 
in 1615, which was ended only by the French invasion of 1830. The 

© Nacer-Eddine Layadi and Abdelhak Bouifer, CC BY 4.0�  https://doi.org/10.11647/OBP.0238.17

https://doi.org/10.11647/OBP.0238.17


286� Arab Media Systems

Algerians began to retaliate against French colonialism in multiple 
ways, starting with the popular revolts (1830–1871), expanding into 
political and cultural resistance (1900–1954), and finally culminating in 
a war for independence (November 1954–July 1962). The heavy colonial 
heritage had a huge impact on political and media system in Algeria’s 
post-independence period.

Facing a high level of illiteracy among children following the colonial 
era, Algeria put an enormous effort into eradicating this phenomenon 
by increasing the number of learners over the age of 15 from 15% in 1962 
to 75% between 2005 and 2016. The two official languages are Arabic, 
the language of the majority of Algerians, and Tamazight, spoken 
by the indigenous Imazighen (Berbers). The latter was declared an 
official language in 2016 after a long and fierce struggle, following the 
events of the Amazigh Spring in 1980 and the uprising in the Kabyle 
region in 2001. As a result, the Tamazight language has been taught at 
various levels of education since 1995. Similarly, the Arabic language in 
Algeria has faced difficulties in expanding into other sectors, as French 
is still used in the financial, economic, and education sectors as well as 
in the scientific fields. 

The amendment of the Family Code in 2005 reflected the Algerian 
legislators’ desire to build bridges between the principles of Islamic 
law and the requirements of contemporary life. Thus, Algerian women 
obtained additional rights after amendments to the nationality law, 
including the right to grant Algerian citizenship to their children if their 
husband is a foreigner. The most significant gain for Algerian women 
has been their increased presence in elected councils; for example, 
their representation in parliament jumped from 5% in 1962 to 31% in 
2012. However, this statistic does not reflect the everyday reality of 
Algerian women. According to data provided by the National Centre for 
Statistics for 2015, women workers did not exceed 18% of all 11,000,000 
Algerian workers. The rate of women with a university degree who are 
unemployed is estimated at about 9% compared with almost 52% of 
men with a university degree.



� 28717. Algeria

Historical Developments 

After the conquest of Algeria, the French colonial army brought a 
printing press to print the first newspaper, L’Estafette d’Alger, to promote 
the expansion of the colonial army’s control across Algerian territory. It 
was replaced in 1932 by another weekly newspaper, Le Moniteur Algérien, 
which was regarded as the official voice of colonialism in Algeria. 

The French authorities encouraged settlers to launch their own 
newspapers in Algeria’s largest cities to preserve their interests, and set 
up other newspapers that targeted the local population, for instance, Le 
Messager (1848–1928), which was published bi-monthly in two versions: 
French and Arabic. It was the third newspaper published in the Arab 
world at that time. 

The French Press Law of 1881 abolished the system of prior 
authorization and financial guarantee. It established a system which 
repressed the crime of defamation without any possibility of prior 
censorship. This enabled French newspaper publishers to thrive. 
However, Algerian publishers were not entitled to benefit from this law 
because they did not enjoy their civil rights. The system imposed by 
this law partly explains why Algerians delayed launching their own 
newspapers until the end of the last decade of the nineteenth century. 
They were also subject to indigenous laws (1865) which stripped them 
of their identity and their civil rights.

Newspapers published by Algerians, notably in Arabic, were 
characterized by their short life due to a lack of funding, but more 
importantly, as a result of the 1895 law that prohibited the publication 
of any foreign language newspaper, since the 1838 law defined Arabic 
as a foreign language. 

The historian Ali Merad (1964) argued that the Islamic press (or the 
indigenous press) in Algeria symbolized the formation of a civil society 
(p. 9). It partially replaced the absence of political parties, spreading 
reformist ideas within the local community. The emergence of this 
press can be seen to reflect the change in Algerian society’s social and 
cultural structure under French colonial rule, which established a new 
elite consisting of two categories. First was that of the urban youth 
loyal to the French culture, who were employed as administrative 
agents or employees in sectors such as education, medicine, judiciary, 



288� Arab Media Systems

and translation. The second category was the Arabized elite, who were 
teachers at religious schools, Imams, and judges who believed in the 
Arabic culture. They played a pivotal role in the rise of the indigenous 
press. In fact, the two categories were not actually separated, and both 
helped to launch the indigenous press, but the fear of its impact led the 
colonial authorities blocking its expansion and development.

The national movement parties, which were formed at the beginning 
of the twentieth century, used newspapers to promote their reformist 
ideas for equal rights between the Algerians and French and to revive 
the cultural, linguistic, and religious components of the Algerian nation 
as well as to claim national independence. The National Liberation 
Front (FLN) relied on the media in its liberation struggle, creating the 
El-Moudjahid newspaper on 22 June 1956 as the official voice of the FLN. 

On the radio, the FLN launched the Voice of Fighting Algeria on 16 
December 1956. This station changed Algerians’ relationship with radio 
broadcasting. As Frantz Fanon (1972) noted, the radio in the colonial 
era was initially intended for Europeans and was perceived as a tool 
through which they imposed cultural pressure on people under colonial 
domination (p. 52). Therefore, its audience among the Algerians was 
very limited. Nevertheless, the armed revolution transformed the radio 
into a tool of liberation that helped to turn Algerian audiences into one 
nation.

After independence in 1962, Algeria established its Radio and 
Television Company by taking advantage of what was inherited from 
the French Radio and Television Company in Algeria. Radio and 
television were the best means to mobilize Algerians around the goals of 
the revolution due to the country’s high percentage of illiteracy, which 
sat at 85% during this period. The public radio company launched 50 
local stations, in addition to its three national Arabic, Tamazight, and 
French-language stations. It also established an international station 
(broadcasting in Arabic, French, English, and Spanish) and other 
stations dedicated to culture, religion, and youth.

Algeria had only one television channel prior to 1994 when the 
French-language channel Canal Algérie was established and began 
broadcasting to the Algerian community in Europe and North America. 
In 2001, Algeria 3 channel launched programs for Algerian audiences 
living in Arab countries. On 18 March 2009, two other channels, a 



� 28917. Algeria

Tamazight-language channel and the Holy Qur’an channel, were 
introduced to ‘protect’ Algerian viewers from religious extremist 
discourse promoted by some foreign satellite channels.

The rising number of public radio stations and television channels 
was encouraged by competition from foreign television channels and 
radio stations, and was financially supported by the increase in oil 
revenues that constituted the backbone of Algeria’s national economy. 

Fearing that the events of the Arab uprisings would spread to Algeria 
and promote Abdel-Aziz Bouteflika’s election campaign for a fourth 
presidential term, a branch of the Algerian regime set up television 
channels in 2012 that only broadcasted from outside Algeria. Within 
three years, the number of these “hybrid legal” channels jumped to 45. 
Private television has been broadcasting in this informal manner since 
2012. In 2013, the Algerian authorities granted only five of these channels 
(Ennahar TV, Echourouk TV, Dzaïr TV, El Djazairia One, and Hogar TV) 
licenses to operate for a yearly renewable term. Even today, these five 
channels continue to function as offices of foreign channels and not as 
Algerian channels, and are consequently referred to by the Algerian 
media as “Offshore Channels”. Moreover, the government has turned 
a blind eye to the activity of other television channels broadcasting 
from abroad. However, if any channel opposes the political regime, its 
equipment will be confiscated and all activity will be banned under the 
pretext that the channel does not have a legal license, which is what 
happened to Atlas TV in 2014 and Al Watan TV in 2015. 

After all colonial printed media became nationalized after 
independence, the Algerian authorities began to build their own press 
system. They initiated this process by launching the Arabic-language 
newspaper El-Chaab, on 11 December 1962, Le Peuple newspaper on 
19 December, 1962, which was the country’s first French-language 
newspaper, and El-Moudjahid newspaper on 5 July 1965.

In the west of the country, the French-speaking newspaper La 
République began publication on 29 March 1963, and the French-speaking 
newspaper El-Nasr was established on 28 September 1963 in eastern 
Algeria. The historical newspaper El-Moudjahid, the official voice of the 
FLN, was transformed from a daily newspaper to a weekly paper in July 
1964, and only the Arabic version of this publication was retained. The 
African Revolution magazine was published in French in November 1962 



290� Arab Media Systems

to express Algeria’s solidarity with other liberation movements around 
the world. 

After independence in 1962, Algeria abolished regional and local 
media in favor of centralizing the media system. This was done because 
the idea of “regional”, which in the official Algerian political dictionary 
refers to the division and dispersion of Algerian people, is assumed to 
hamper the national effort to build a strong central state that unites the 
aspirations of the people and underpins the construction of socialism. 
This is why Algeria’s newspaper market maintained its national character 
and included only two newspapers outside the capital, Algiers.

The fusion of political and ideological streams in the FLN during 
the liberation war became a reference for political and media practices 
in the post-independence era. These practices were fed by populist 
ideologies that betrayed the political opposition and eventually led to 
the abolishment of political and media pluralism. 

In 1990, a major change occurred following the deadly protests of 5 
October 1988 (Rahal, 2017), and before the approval of the Information 
Law in 1990 which ended the state’s media monopoly. On 19 March 
1990, the government of Mouloud Hamrouche instructed all journalists 
working in public media to either join newspapers belonging to 
political parties or to create groups to publish their own newspapers 
and magazines. Pursuant to this order, 150 journalists left their media 
organizations to launch their own companies, most of which were 
printed media that enjoyed partial freedom of expression. The regime 
used these publications as a democratic interface with the political 
system, a cover for the transition to a market economy, and a forum for 
readers to express their anger over poor living conditions as well as the 
abuse of power.

The press in Algeria has remained an urban phenomenon, despite 
significant changes in its quantitative and linguistic dimensions. The 
number of daily newspapers jumped from six in 1989, with nearly 
670,450 copies per day, to 140 in 2014, with 2,469,616 copies per day 
(Ministry of Communication, 2014). The numbers of newspapers in 
2016 increased significantly to 150 editions, but only 21 of these ran 
10,000 or more copies per day.



� 29117. Algeria

Political and Legal Framework 

Since its independence in 1962, Algeria has chosen the socialist system 
for its development. It adopted a single-party political system that 
dominated the political and media landscapes. The proclaimed “unity 
of perception and socialist thought” framed the structure of media 
organizations and regulated journalistic activity. This was supported by 
the first Information Law in 1982, which entrenched state monopoly of 
the media. This law granted the authority to direct media companiesby 
means of the political leadership represented by the Ministry of 
Information and Culture and the ruling party information officer. It also 
made media managers merely an operational means. As an example, 
Article 35 states that a professional journalist is a combatant who 
“practices his profession responsibly and with commitment in order 
to fulfill the objectives of the revolution as defined by the official texts 
of the National Liberation Front.”

Algeria’s economy is dependent on oil revenues which constitute 
97% of its total revenue. As oil prices declined in 1986 to less than USD 
15 a barrel, the authorities adopted an austerity policy on importing 
consumer products. Protests increased across the country through a 
series of demonstrations, with the most notable on 5 October 1988, 
leading the regime to promulgate a new liberal constitution in 1989 
that recognized the right to private property, and freedom of belief, 
expression, and the press. Furthermore, it recognized the freedom to 
establish political parties, which led Algeria to reach a total of almost 
60 parties. At the same time, a new Information Law was passed in 
1990 to divide up the media management methods that had prevailed 
over the previous 28 years. This law opened the door to media 
pluralism in the press and audiovisual sector; it also put an end to the 
state’s monopoly of the media. To be more specific, its fourth article 
highlighted the right of political parties and natural persons, subject 
to Algerian law, to establish newspapers and magazines and to own a 
media company.

The years 1990–1992 were exceptional in the history of Algerian media. 
In addition to the publication of private newspapers, which openly 
discussed societal issues and political trends in the country, the public 
media, especially television, offered a platform for opposition parties to 



292� Arab Media Systems

take part in political debates about Algeria’s future. Nevertheless, the 
democratic transition in Algeria has not been achieved because the state 
has systematically rejected the idea of a rotation of power. Although the 
ruling authority sought to renew itself by establishing a “monitored” 
political pluralism and allowing the FLN to assume a dominant position 
over other political forces, it ultimately failed in its mission. The 1992 
legislative elections resulted in the victory of another dominant party, 
the Islamic Salvation Front (FIS), which threatened Algeria’s political 
system and its adherents and alarmed Western countries (Addi, 2006, 
pp. 139–62).

Ultimately, the electoral process was cancelled, and a High State 
Council (HSC) was created to assume presidential powers after the 
resignation of President Chadli Bendjedid. Parliament was dissolved 
and replaced by an “advisory council,” followed by a transitional council 
made up of appointed members. A state of emergency was declared on 
9 February 1992. The High Media Council, which had seized control 
of part of the Authority of the Ministry of Information, was abolished, 
even though its role had been more consultative than regulatory in 
terms of media practice. Public freedoms and freedom of the press 
declined following the establishment of special anti-terrorism courts 
and the circulation of a decree issued on 14 June 1994 to direct press 
managers on how to deal with security news. As a consequence, print 
media were pressured to reproduce the official discourse of the ruling 
authority, leading to the impoverishment of the media. The number of 
newspapers multiplied, but without producing real media pluralism. 
In addition, journalists who sought to oppose the official government line 
were prosecuted and their newspapers were suspended or even banned. 
In the aftermath of 1992, Algeria fell into a cycle of violence that claimed 
the lives of thousands of Algerians, including 103 journalists.

Following the events of the Arab uprisings in 2012, a new Information 
Law was passed to emphasize the general principles of freedom of 
expression and media pluralism. However, in reality, nothing changed. 
This new law intended to establish the Print Press Regulatory Authority, 
which was to have more of a censorship role than a regulating one for 
journalistic activity. Yet, after five years, this body still had not begun 
functioning.



� 29317. Algeria

The Audiovisual Law of 2014 tightened restrictions on the creation 
of private television channels permitting only thematic channels to be 
launched. The Audiovisual Regulatory Authority (ARAV) was stripped 
of its role to control audiovisual activity. Since then, this body has not 
carried out any activity beyond issuing occasional statements that 
remind certain television channels to respect the principles and ethics of 
journalistic work. The abovementioned Information Law did not allow 
journalists to be imprisoned for various misdemeanors, including libel, 
defamation, and insulting others. Nevertheless, a review of the Criminal 
Procedure Code in July 2015 made temporary detention an exceptional 
measure, and this did not exclude journalists from being subject to 
detention.

The impact of the Information Law on media practices in 
Algeria has been very limited, perhaps even nonexistent, because 
its implementation is subject to political and special interest 
considerations. Many of its articles have remained meaningless, while 
some are applied selectively. For example, the authority allowed Ali 
Haddad, president of the Business Leaders Forum (FCE), to publish the 
newspapers Le Temps d’Algérie in French and Time of Algeria in Arabic, 
although Article 25 of the Media Law of 2012 prohibits owning both 
a French and an Arabic newspaper. Under this same law the contract 
for purchasing the businessman Issad Rabrab’s El-Khabar newspaper 
was dissolved in 2017 as Rabrab also owned the newspaper Liberté. In 
2014, it allowed Ali Haddad1 to own both Dzaïr TV and Dzaïr News, 
and permitted other oligarchs who financed the election campaign of 
the president, Bouteflika, to create private television channels. This 
practice promotes “neo-patrimonialism,” which indicates the unusual 
marriage between the autocratic system and modern state institutions. 
It is manifested through a “customerism” character (Roudakova, 2008, 
p. 42) that is seen as a structural factor in societies where there are few 
or no borders between public and personal interests, or between public 
and private property. This type of clientelism can also be understood 
as a cultural feature of the idea that systemic and universal rules are 
less important than personal connections.

1	 �Ali Haddad’s media empire began to collapse after President Bouteflika was 
removed from power on 2 April 2019, and since then, he has been in prison with 
other figures of the regime charged with unlawful accumulation of wealth.



294� Arab Media Systems

Economy and Ownership Patterns

The state monopolized the ownership of newspapers from 1962 to 
1990. Today, however, it owns only six newspapers, compared with 
144 privately-owned newspapers in Algeria. These private newspapers 
consist predominantly of journalists who have left public media. As a first 
step, they launched their own newspapers with their previous salaries 
received over a three-year period. As a second step, the government 
provided them with a wide range of indirect subsidies, such as interest-
free bank loans, tax exemptions, and share of advertising proceeds, 
and headquarters for their newspapers. Finally, the government eased 
the payment procedure for printing costs at state printing companies 
by either subsidizing the price of paper or erasing the debts of some 
newspapers. The 1991 Finance Act established a special fund of USD 
22,000,000 as an additional form of support for private newspapers. This 
fund existed until 2015. However, it was distributed in an unfair and 
unequal method. 

Transparency in the funding of private newspapers is a constant 
demand of publishers and readers. L’Expression, for example, a 
newspaper which publishes 20,000 copies per day, barely sells 50% of 
its copies on average, and has no influence on national political life, 
generated significant annual profits during the period of 2009–2016 
through government advertising evaluated to be between USD 506,000 
and USD 1,500,000. It became the most cost-effective newspaper in 
the press sector. This is one example that has led to the call for more 
transparency in the newspaper market. 

The two largest private newspapers, El-Watan (a French-language 
newspaper) and El-Khabar (an Arabic-language newspaper), were 
exempt from the monopoly exercised by authorities on printing 
companies. Although they set up their own printing companies, which 
have reduced their expenses, the financial situation of these publications 
has not substantially improved. For example, El-Khabar’s sales contributed 
only 50% of its total income, while El-Watan’s sales only generated 30% 
of its overall revenue despite the fact that these two newspapers have 
consistently raised the price of their issues. Advertising remains the 
main income source for newspapers in Algeria, contributing anywhere 
between USD 25,000 and USD 50,000 to the proceeds of a single issue of 



� 29517. Algeria

a newspaper. However, the state controls almost 85% of the advertising 
market through the National Publishing and Advertising Company 
(ANEP). Private companies and public institutions have been banned 
from purchasing advertising pages directly from newspapers. Thus, the 
distribution of advertising to newspapers and the rest of the media is 
still not subject to market logic, and for that reason, media pluralism in 
Algeria has not been strengthened.

Powerful and dominant media groups have been forming in Algeria 
since 2012. One of these is led by Mohammed Moukaddam, who owns 
two newspapers, Ennahar El-Djadid and the sports newspaper El-Chibak, 
as well as other news websites, such as Algérie 24 and Algérie Confidentiel, 
published in the French language. There is also the group owned by the 
businessman Ali Haddad, the owner of one of the largest construction 
companies (ETRHB) and publisher of the newspaper Le Temps d’Algérie 
in Arabic and French. Ali Fodil leads another group and is the owner 
of the El-Chourouk Daily and the weekly magazine El-Chourouk El-Arabi, 
in addition to other websites, including El-Chourouk Sport, Jawaher 
El-Chourouk, and El-Chourouk Markets. These three newspaper owners 
also own television channels. Moukaddam has one channel, Haddad 
has two channels, and Fodil has three channels: El-Chourouk TV, 
El-Chourouk News, and El-Echourouk Bana (a cooking channel). Other 
examples of oligarch media investors are Mahieddine Tahkout, owner 
of the Car Installation Company and the Student Bus Company, and 
Bachir Ould Zamirli, an “investor” in the field of real estate promotion. 
The owners of these channels dominate Algeria’s television viewing 
market. However, the ownership of these channels is a debatable point; 
it is contrary to the Organic Audiovisual Law which affirms in Article 23 
that “a natural person or a private person subject to Algerian law cannot 
be a contributor to more than one service of audiovisual communication.”

Moreover, Article 45 states that the same shareholder of a television 
channel may not hold, directly or through the intermediary of other 
persons, including ascendants and descendants of the 4th degree, more 
than 40% of its share capital.

In addition to their legal status, the economy of private television 
channels in Algeria has attracted significant attention from researchers 
(Cherif, 2014; Djaballah, 2019; Mostefaoui, 2019; Dimitrakis, 2019; 
Djaballah, 2018). 



296� Arab Media Systems

Considering the practices of clientelism, which control the 
relationship of power and the media, can explain how channels 
belonging to Algerian oligarchs are funded. First and foremost, they 
took advantage of the state advertising windfall. Second, the price of 
one minute of advertising at peak time on private channels is estimated 
between USD 109 and USD 181 (Belfarag, 2016). This relatively low cost 
negatively affected the public media, for which the price of one minute 
of advertising at the same peak time is estimated between USD 2,000 
and USD 4,500. Such practices have not only undermined the economic 
framework of public television channels, but have undermined all forms 
of media, such as one minute of prime time on radio is priced at USD 
346, newspapers that sell the color pages to advertisers for USD 3,500, 
half colored page for USD 1,756, and a quarter page for USD 920.2

There are no laws that organize or regulate unfair competition among 
the media in Algeria’s booming advertising market, which jumped 
from EUR 19,000,000 in 1999 to EUR 200,000,000 in 2016 due to high oil 
revenues. The budget of any one private television channel cannot be 
compared with that of the public television system with its five channels. 
In 2012, the public system’s revenues came from the license fee imposed 
on citizens, which was estimated at USD 9,000,000, and advertising 
revenues and rebroadcast rights exceeding USD 18,000,000. However, 
these two amounts were not enough to cover its expenses, especially the 
salaries of 3,447 workers. This forced the state to award the company 
more than USD 90,000,000 to meet the public service requirements and 
pay for its satellite broadcasting (Ali, 2014).

Most of Algeria’s online newspapers belong to the private sector. 
Their economic situation is more complex than that of the print media. 
Each online newspaper pays nearly USD 2,630 a month for hosting and 
maintaining its sites, which is in addition to Internet subscription and 
phone connectivity costs. Some online newspapers, such as Maghreb 
Emergent, have tried to get their users to contribute to their crowd 
funding, but to no avail. Alternatively, many online publications provide 
training course and other services for companies to gain revenues.

For its part, Radio M appealed to the French Agency for Media 
Cooperation for a subsidy to ensure its survival. From 2006 onwards, 

2	� According to the prices supplied by the daily newspaper Liberté on 13 July 2019.



� 29717. Algeria

the state’s monopoly on radio broadcasting and the low cost of Internet 
broadcasting encouraged companies to create web broadcasts to provide 
different content from government radio stations This trend began with 
Radio Algiers and was then reinforced by radio stations with music 
content and associations’ radio stations, such as The Voice of Women, 
a subsidiary of an association called Women in Communication. It is 
crucial to note that it is difficult to limit the number of web television 
programs in Algeria, which have a different legal status to radio. There 
is a variety of news, music, and sports television broadcasts online, 
including those of state-owned companies, such as the Algeria Press 
Agency (APS) and other private entities.

Technology and Infrastructure

Eight satellites, including Alcomsat-1, which was the latest satellite 
launched by Algeria in cooperation with China on 10 December 2017, 
broadcast the country’s five public television channels and programs 
from 50 public radio stations, including local, national, and thematic 
ones. To modernize technological infrastructure, Algerian authorities 
have completed 7,000 km of digital microwave networks as well as 14 
medium and large networks for television broadcasting, and have built 
400 stations for rebroadcasting to cover the shadow regions and the 
Algerian Sahara, and four stations for powerful broadcasting on micro- 
and medium waves.

Algeria began building digital terrestrial television in 2010 and was 
able to cover 85% of the national territory by 2013. This figure rose to 95% 
by the end of 2019. Algeria was on the verge of completely abandoning 
analog technology in June 2020. During the mid-1980s, Algerians turned 
to French and Arabic satellite television programs to avoid watching the 
only public television channel that existed at the time. Today, 97% of 
Algerian homes own a satellite dish.

Although computers were first introduced in major companies in 
Algeria in 1980, the computer system has remained on the sidelines of 
industrial activity. One explanation for Algeria’s delay in developing its 
digital economy can be attributed to the fact that the Ministry of Post and 
Telecommunications developed modern communication technologies 
instead of the Ministry of Industry (Khelfaoui, 2007, pp. 71–90. To be 



298� Arab Media Systems

more specific, the development of the Internet in Algeria has been 
influenced by ongoing struggles for power between those advocating 
urgent socioeconomic claims and the political forces that fear losing 
control over the use of the Internet. This explains the slow development 
of the Internet and the continued monopoly of Algerian Telecom’s fixed 
and mobile Internet for the last 17 years. Furthermore, the license to use 
3G networks was delayed until 2013, and the mobile phone and Internet 
market is currently exclusively shared by three economic operators 
(Algérie Télécom, Algeria’s public communications company Djezzy, 
which owns 51% of its shares, and Qatar’s Ooredoo).

According to the Ministry of Post and Telecommunications, the 
number of mobile subscribers (GSM, 3G, 4G) of the three operators 
jumped from 33,000,000 in 2010 to 51,000,000 in 2018. The number of 
mobile Internet subscribers (3G, 4G) increased from 300,000 subscribers 
in 2013 to 40,000,000 subscribers in 2018. Despite this, Internet speed 
remains slow, with an average estimated at 9 Mbps. Algerians who 
actively use social media platforms constituted 54% of the total 
population (i.e., 23,000,000 people) as of January 2019. More than half 
of all Algerians (22,000,000) use the social platform Facebook (Kemp, 
2019).

El-Watan was the first Algerian newspaper to have a website (1997). 
Today, all Algerian newspapers have their own websites; some of them 
are hosted abroad, in countries such as France and Switzerland to avoid 
possible censorship. Some newspapers have set up electronic editions, 
television channels and news websites, such as El-Chourouk and El-Nahar, 
however, they cannot live up to the expected level of convergence, in 
the sense of producing content suitable for presentation on a variety of 
platforms.

Challenges

The media system faces a number of major challenges, which can be 
summarized in terms of the following overlapping levels.

On the political level, the “neo-patrimonial” political system that 
is hampering Algeria’s democratic transition represents the biggest 
challenge for the media system in Algeria. Although the state’s 
monopoly on print and audiovisual media and the establishment of 



� 29917. Algeria

private media was extinguished, this did not guarantee freedom of 
expression and media pluralism because these institutions were not 
based upon transparent and fair media competition. This was potentially 
due to the fact that the state failed to apply many of the laws’ provisions 
relating to the organization of media companies (some of which are 
mentioned above), as well as those relating to financial transparency, 
and thus allowed private television companies to operate in a hybrid 
legal situation. The failure to announce the criteria based upon which 
the government granted authorization to only four private television 
channels as foreign television channels in Algeria is also one of the 
factors that confirms the logic of clientelism that frames the Algerian 
media landscape. 

On the economic level, the financial situation of media companies has 
become fragile and more difficult in the absence of a clear and transparent 
national policy, which has forced some broadcasters such as KBC Television, 
as well as dozens of newspapers, such as La Tribune, to declare bankruptcy. 
The newspaper crisis has been amplified by its turbulent relationship with 
printing companies, which is not based strictly on commercial interests 
but is also subject to political considerations. It is difficult to ascertain the 
size of the debts of private newspapers owed to state printing companies. 
The Ministry of Communication intentionally pays no attention to some 
oligarchs’ newspapers that have set up television channels without 
paying their debts, such as El-Adjwa, El-Nahar, and El-Chourouk, whose 
debts alone amounted to about USD 5,000,000 (Djaafer, 2017).

The Algerian authorities use printing houses to exert pressure on 
refractory newspapers in several ways. For instance, they may reduce 
the number of copies printed temporarily or permanently suspend 
printing if a company fails to pay their debts, as was the case with La 
Nation in 1997 and Algeria News in 2014. In addition, the state still has a 
monopoly on the advertising market, and its revenues are distributed 
to newspapers outside market logic and not in keeping with the 
requirements of public service and freedom of expression.

For more than a decade, publicity has not been used to defend the 
directions of the ruling power as originally intended but has deviated 
from its economic and political role. Its proceeds have been turned into 
rents shared by those who have the power to distribute those without 



300� Arab Media Systems

control or accountability. In this way, advertising—the key financier of 
the media—has become an obstacle to media pluralism. 

On the professional level, the historical context in which the Algerian 
media were formed and developed has pushed the media to play a 
propaganda role. It has led them to violate their professional and 
ethical commitment by frequently publishing anonymous news without 
justification, resorting to slander and insulting others, and preventing the 
legally recognized right of reply. These practices have been reinforced by 
the predominance of the commercial character in the activities of many 
private media companies that have violated journalists’ professional 
rights and taken advantage of their deteriorating social conditions and 
professional instability. They have also benefited from their failure to 
organize themselves in order to issue a code of ethics and to hold their 
activities accountable to the rules. 

Outlook 

As in many countries, the Algerian press is in a major state of decline. For 
example, the largest Arabic language newspaper El-Khabar dropped from 
1,200,000 copies per day in 2000 to 200,000 copies in 2017. The French-
language newspaper El-Watan also experienced a declinine from 160,000 
copies per day in 2012 to 90,000 copies in 2017. The future of Algeria’s 
press will be dominated by online newspapers whose increased demand 
has resulted from the development of basic technological infrastructure. 
This has required the state to develop a national policy that will assist 
the media in their necessary transition to the digital environment and 
help them to establish their economic strategy.

The increasing number of Algerians using the Internet and social 
networks, as well as the establishment of 15 web radio sites and ten 
web television sites, have prompted the state to monopolize radio and 
television broadcasting, exercise censorship over media content, shut 
down newspapers and television channels, prevent new radio stations 
and television channels from broadcasting from Algeria, and implement 
other practices that restrict freedom of expression. However, new 
developments might lie ahead; when Ammar Belhimer took office as 
Minister of Communication and spokesman of the government on 13 



� 30117. Algeria

January 2020, he promised to hold workshops and engage in dialogue 
with journalists before launching a media reform.

References

Addi, L. (2006). Political parties in Algeria [in French]. Revue des mondes 
musulmans et de la méditerrané, 111–12, 139–62. 

Ali, S. (2014). Project for the collection of statistical data on film and audiovisual 
markets in 9 Mediterranean countries [in French]. Council of Europe. https://
rm.coe.int/1680788a6c

Belferag, A. (2016). Private television channels have shattered advertising 
prices [in French]. Cap Algerie. https://www.capalgerie.dz/les-teles-privees- 
ont-casse-les-prix-de-la-pub/ 

Cherif, D. (2014). The media in Algeria: A changing space [in French]. Maghreb–
Machrek, 3, N° 221.

Dimitrakis, L. (2019). Economy of the information [in French]. http://www.
almanach-dz.com/index.php?op=fiche&fiche=5579

Djaballah, B. H. (2018). Economy of the press in Algeria–Study day–
Communication [in French]. http://www.almanach-dz.com/index.php? 
op=fiche&fiche=4938

——. (2019). Economy of the press and communication in Algeria [in French]. 
Naqd, automne-hiver, n°37.

Djaafer, S. (2017). Public printing houses reveal big debt figures for Echourouk 
newspaper [in French]. Maghreb Emergent. https://maghrebemergent.info/
algerie-les-imprimeries-publiques-revelent-les-gros-chiffres-de-la-dette-du-
journal-echourouk/

Fanon, F. (1972). Sociology of a revolution [in French]. Paris: Maspero. 

Kemp, S. (2019) Digital 2019 Algeria. https://fr.slideshare.net/DataReportal/
digital-2019-algeria-january-2019-v01

Khelfaoui, H. (2007). Individual and collective strategies for ICT integration 
in Algeria [in French]. In M. Mezouaghi (Ed.), The Maghreb in the digital 
economy [in French] (pp. 71–90). Tunis: Institut de recherche sur le Maghreb 
contemporain.

Merad, A. (1964). The formation of the Muslim press in Algeria 1919–1939 [in 
French]. Revue de l’Institut des Belles lettres arabes à Tunis, 27, 9–29.

Ministry of Communication. (2014). The communication notebooks [in French]. 
March.

https://rm.coe.int/1680788a6c
https://rm.coe.int/1680788a6c
https://www.capalgerie.dz/les-teles-privees-ont-casse-les-prix-de-la-pub/
https://www.capalgerie.dz/les-teles-privees-ont-casse-les-prix-de-la-pub/
http://www.almanach-dz.com/index.php?op=fiche&fiche=5579
http://www.almanach-dz.com/index.php?op=fiche&fiche=5579
http://www.almanach-dz.com/index.php?op=fiche&fiche=4938
http://www.almanach-dz.com/index.php?op=fiche&fiche=4938
https://maghrebemergent.info/algerie-les-imprimeries-publiques-revelent-les-gros-chiffres-de-la-dette-du-journal-echourouk/
https://maghrebemergent.info/algerie-les-imprimeries-publiques-revelent-les-gros-chiffres-de-la-dette-du-journal-echourouk/
https://maghrebemergent.info/algerie-les-imprimeries-publiques-revelent-les-gros-chiffres-de-la-dette-du-journal-echourouk/
https://fr.slideshare.net/DataReportal/digital-2019-algeria-january-2019-v01
https://fr.slideshare.net/DataReportal/digital-2019-algeria-january-2019-v01


302� Arab Media Systems

Mostefaoui, B. (2019). Power games in media governance in Algeria through 
the prism of the popular movement of February 22, 2019 [in French]. Naqd, 
37(1), 13–50. 

Rahal, M. (2007). 1988–1992 Multipartism, and the descent into civil war. In 
P. Crowle (Ed.), Algeria: Nation, culture and transnationalism. 1988–2015. 
Liverpool University Press. 

Roudakova, N. (2008). Media-political clientelism: Lessons from anthropology. 
Media, Culture & Society, 30(1), 41–59. https://doi.org/10.1177/ 
0163443707084349

https://doi.org/10.1177/0163443707084349
https://doi.org/10.1177/0163443707084349

