
OBP

                    R
IC

H
T
ER A

N
D K

O
Z

M
A

N (ED
S)                   A

RAB M
ED

IA S
YSTEM

S

Arab Media 
Systems

Arab Media Systems

Global CommunicationsGlobal Communications

This volume provides a compara� ve analysis of media systems in the Arab world, 
based on criteria informed by the historical, poli� cal, social, and economic factors 
infl uencing a country’s media. Reaching beyond classical western media system 
typologies, Arab Media Systems brings together contribu� ons from experts in the 
fi eld of media in the Middle East and North Africa (MENA) to provide valuable 
insights into the heterogeneity of this region’s media systems. It focuses on trends 
in government stances towards media, media ownership models, technological 
innova� on, and the role of transna� onal mobility in shaping media structure and 
prac� ces.

Each chapter in the volume traces a specifi c country’s media — from Lebanon to 
Morocco — and assesses its media system in terms of historical roots, poli� cal 
and legal frameworks, media economy and ownership pa� erns, technology and 
infrastructure, and social factors (including diversity and equality in gender, age, 
ethnici� es, religions, and languages). 

This book is a welcome contribu� on to the fi eld of media studies, cons� tu� ng the 
only edited collec� on in recent years to provide a comprehensive and systema� c 
overview of Arab media systems. As such, it will be of great use to students and 
scholars in media, journalism and communica� on studies, as well as poli� cal 
scien� sts, sociologists, and anthropologists with an interest in the MENA region.

As with all Open Book publica� ons, this en� re book is available to read for free on 
the publisher’s website. Printed and digital edi� ons, together with supplementary 
digital material, can also be found at www.openbookpublishers.com

Cover design by Anna Gatti  

EDITED BY CAROLA RICHTER AND CLAUDIA KOZMAN

EDITED BY CAROLA RICHTER AND CLAUDIA KOZMAN

ebook
ebook and OA edi� ons 

also available

www.openbookpublishers.com



https://www.openbookpublishers.com
© 2021 Carola Richter and Claudia Kozman. Copyright of individual chapters is 
maintained by the chapters’ authors.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license 
(CC BY 4.0). This license allows you to share, copy, distribute and transmit the text; to 
adapt the text and to make commercial use of the text providing attribution is made to the 
authors (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work). 
Attribution should include the following information: 
Carola Richter and Claudia Kozman (eds), Arab Media Systems. Cambridge, UK: Open 
Book Publishers, 2021, https://doi.org/10.11647/OBP.0238
In order to access detailed and updated information on the license, please visit https://
doi.org/10.11647/OBP.0238#copyright
Further details about CC BY licenses are available at https://creativecommons.org/
licenses/by/4.0/
All external links were active at the time of publication unless otherwise stated and have 
been archived via the Internet Archive Wayback Machine at https://archive.org/web
Updated digital material and resources associated with this volume are available at 
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#resources
Every effort has been made to identify and contact copyright holders and any omission or 
error will be corrected if notification is made to the publisher.

  

This project received support from the Arab-German Young Academy of Sciences and 
Humanities (AGYA) that has been funded under the German Ministry of Education and 
Research (BMBF) grant 01DL20003. 
This publication was financed in part by the open access fund for monographs and edited 
volumes of the Freie Universität Berlin.
ISBN Paperback: 9781800640597
ISBN Hardback: 9781800640603
ISBN Digital (PDF): 9781800640610
ISBN Digital ebook (epub): 9781800640627
ISBN Digital ebook (mobi): 9781800640634
ISBN XML: 9781800640641
DOI: 10.11647/OBP.0238
Cover design by Anna Gatti based on a photo by Duangphorn Wiriya on Unsplash at 
https://unsplash.com/photos/KiMpFTtuuAk

https://www.openbookpublishers.com
https://doi.org/10.11647/OBP.0238
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#copyright
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#copyright
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://archive.org/web
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#resources
https://unsplash.com/photos/KiMpFTtuuAk


1. Lebanon: A Faltering Mesh 
of Political and Commercial 

Interests 
Sarah El-Richani 

The Lebanese media, much like Lebanon itself, are boisterous 
and colorful. The pluralism that characterizes Lebanese society 
is reflected in its Babelesque media. In addition to the gamut of 
voices represented, freedom of expression is generally respected 
with the occasional transgressions. This chapter assesses the state 
of the Lebanese media from its inception to the present day, taking 
stock of the legal and political framework and the challenges 
encountered as well as the prospects for media in Lebanon. 

Background 

Lebanon, which was carved out by colonial powers from its Syrian 
hinterland in 1943, is among the smallest nations in the Arab world 
in terms of size and population. The Mediterranean country of 
approximately five million citizens also comprises a sizeable number 
of Syrian and Palestinian refugees. According to United Nation (UN) 
agencies, there are 910,256 registered Syrian refugees in Lebanon and 
just under 470,000 registered Palestinian refugees who fled to Lebanon 
after the establishment of Israel in 1948. The government, however, 
estimates that 1.5 million Syrian refugees are present in the country 
(UNHCR, 2020), making Lebanon the country with the highest 
number of refugees in relation to its size: 173 per 1,000 inhabitants 
(UNHCR, 2017).

© Sarah El-Richani, CC BY 4.0�  https://doi.org/10.11647/OBP.0238.01

 https://doi.org/10.11647/OBP.0238.01


2� Arab Media Systems

Another characteristic of Lebanon is its diversity. While it is the only 
country in the Arab world that does not have an official religion, religion 
plays a dominant role in public life. Lebanon has 18 recognized Muslim 
and Christian religious groups, which have been given the prerogative 
over family status affairs. This pluralism is also reflected in parliament 
and political and state offices where positions are divided between the 
Christian and Muslim sects. 

The manner in which this pluralism is organized in Lebanon has 
been contentious and is regarded as one of several factors that spurred 
the Lebanese Civil War, which began in 1975 and lasted approximately 
15 years. The war claimed nearly 120,000 lives and resulted in the mass 
emigration of Lebanese citizens. The Ta’if Accord, which eventually 
brought an end to the war in the early 1990s, rearranged the division 
of power in a more proportional manner and effectively gave Syria 
the role of oversight. Syrian armed forces were already on Lebanese 
soil at the start of the civil war in a failed bid to end the war, and their 
influence on Lebanese political life would grow in strength in the post-
war period. 

Even in the post-war era, the power-sharing system, the weakness 
of the state, and the strength of the political and sectarian groups 
that are often supported by external regional players have made 
governance in this precarious nation a challenge. Additionally, it has 
made competition within each group difficult. The recurring conflicts, 
whether the devastating wars with Israel and the Israeli occupation of 
South Lebanon, which lasted from 1982 to 2000, or internal political, 
security, and economic crises, have further crippled the country, thereby 
impacting its media. 

Indeed, the media reflect the political and social architecture 
of Lebanon. To begin with, most religious and political groups are 
represented on some level of the media system in one form or another. 
This makes the Lebanese media stand out in a region where free 
expression and pluralism are limited. 



� 31. Lebanon

Historical Developments

The Lebanese media were pioneers in the region in terms of both 
publishing and broadcasting. The first Arabic newspaper to be published 
by Arabs, Hadikat Al-Akhbar, was launched in 1858 in what today is 
modern Lebanon. This was followed by several other newspapers 
published by the nahda literati. Nahda refers to the cultural renaissance 
that took place in the Levant and Egypt at the turn of the twentieth 
century. Indeed, on the eve of World War I, there were 168 publications 
published in Beirut alone. 

As the Ottoman Empire, dubbed the “sick man of Europe”, faltered, 
its grip over the provinces it controlled tightened before its ultimate 
collapse. As a result, some of these intellectuals and journalists fled to 
the more autonomous Egypt where they would establish prominent 
newspapers. Among these was the renowned Al-Ahram daily, which 
had been established by the Taqla brothers. Other publishers and 
writers, however, opted to stay put and agitate for freedom at a heavy 
cost—death. On 6 May 1916, a cohort of intrepid leaders, including 16 
journalists, was sent to the gallows by the brutal Ottoman Wali Jamal 
Pasha, “the bloodshedder,” in what would later be named Martyrs’ 
Square (El-Richani, 2020). 

Following the fall of the Ottoman Empire in 1918, Lebanon fell 
under French Mandate and witnessed strict controls on free expression. 
Nevertheless, the vibrancy of newspapers born out of individual effort 
would continue. After Lebanon’s declaration of independence from 
France in 1943, the Lebanese press would enjoy even more freedom. In 
fact, their coverage of corruption in the first government was partially 
credited with the 1952 resignation of the republic’s first president, 
Bechara El-Khuri. 

The period between independence and the start of the Lebanese civil 
war in 1975 also witnessed the launch of Lebanese television, which, 
unlike in other countries in the region, began as a private and commercial 
enterprise offering regular programming. In 1959, the Compagnie 
Libanaise de Télévision (CLT) was launched and was followed in 1962 by 
Tele Orient, another commercial broadcaster. Despite the broadcast of 
advertisements, the two channels failed to yield profits. Their financial 
troubles were further exacerbated by the start of the civil war. Therefore, 



4� Arab Media Systems

in 1977, the government intervened and bailed them out by merging 
the two companies to form Télé Liban (TL) of which it owned 50% of 
the shares. The remaining private sector shares were later purchased 
by Rafik Hariri, a future Lebanese premier who was later assassinated 
in 2005. Hariri eventually sold his shares in TL to the state and set up a 
privately-owned television station and media empire. 

With the start of the Israeli-Palestinian conflict, and unlike the Arab 
press which embodied the slogan “no voice rises above the voice of the 
battle,” the diversity of views in Lebanon would remain extant. The 
liberal An-Nahar daily was critical of Egypt’s president and Pan-Arab 
leader Gamal Abdel Nasser, whereas others were more sympathetic to 
the Pan-Arab cause. For instance, the popular and now defunct As-Safir 
published daily Abdel Nasser quotes on the back page throughout the 
decades and labeled itself the “newspaper of Lebanon in the Arab world 
and the paper of the Arab World in Lebanon.”

The polarization of the press, though a welcome manifestation of 
free expression and pluralism, reflected the increased divisions in the 
Lebanese polity and eventually resulted in conflict. In 1975, a number of 
factors caused the rupture including gross inequalities and the regional 
crises afflicting the country, which saw the influx of the Palestinian 
feda’yeen or armed groups into Lebanon. The civil war, which spanned 
nearly 15 years, witnessed the emergence of militia tabloids alongside 
newspapers representing the entire political spectrum. In 1977, an 
amendment to the press law was passed in an effort to stifle the press 
seen by then President Elias Sarkis as inciting strife (Khazaal, 2018, p. 72). 
The amendment was, however, difficult to implement in this Hobbesian 
“war of all against all”. Meanwhile, in the 1980s, pirate television and 
radio stations would emerge challenging the national broadcaster TL, 
which sought to sanitize coverage of the war and further what Khazaal 
(2018) termed “the peace bubble” (p. 68). One of these television 
stations, LBC, managed to attract a wide audience despite its flagrant 
affiliation to the right-wing Christian militia at the time. Following the 
end of the war, the channel severed its links to the disbanded party, 
whose leader was imprisoned. Yet, the channel still remains prominent 
to this day (El-Richani, 2015, pp. 49–50). 

After 1990, during the post-war years, newspapers and media in 
general benefitted from the return of commercial activity despite the 



� 51. Lebanon

limitations on free expression imposed by the Syrian caretakers. Live 
coverage of protests was banned (Rugh, 2004, pp. 202–04), censors 
were implanted in television stations, and journalists were often closely 
monitored. In 2002, MTV, a popular broadcaster was accused of violating 
Article 68 of the electoral law, although even the Minister of Information 
at the time admitted that this was just a pretense and the closure was on 
“purely political” grounds (Kraidy & Khalil, 2009, pp. 129–32). 

The next rupture was the assassination of former Prime Minister 
Rafik Hariri along with several other politicians and journalists in 2005. 
This led to major protests and the emergence of the March 8 and March 
14 political camps, with the former consisting of pro-Syria parties and 
groups and the latter of a coalition of parties and politicians who were 
against Syria’s long-standing interference in Lebanon. The massive 
protests and international pressure eventually forced the Syrian troops 
to leave and effectively ended Syrian tutelage over Lebanon. Shortly 
after the withdrawal of Syrian troops and the weakening of Syria’s 
influence in 2005, the decree to close MTV was reversed, and the station 
eventually relaunched in 2009. 

In July 2006, a devastating war between Israel and Lebanon erupted 
causing vast destruction. Rising from the ashes was the Al-Akhbar 
newspaper, which, despite its close links to Hezbollah and the Syrian 
regime, as the coverage of the Syrian civil war would later reveal, offered 
a refreshing and brazen approach to news and a break with protocol 
news. In May 2008, civil unrest flared up between the two polarized 
groups: March 8 and March 14. During this period, the Hariri-affiliated 
Future Media empire, belonging to the March 14 coalition, were forced 
off the air for four days by armed gangs affiliated with the powerful 
March 8 coalition. ‘This is Lebanon. We were not protected, as we should 
have been. And, nothing will or can stop them from doing it again as 
simple as this’, lamented a Future TV executive (El-Richani, 2016, p. 
80). Lebanon today, though politically stable, is in dire economic and 
financial straits that have resulted in the closure of many businesses 
including a series of media outlets such as Future TV and the Al-Safir 
daily. 



6� Arab Media Systems

Political System and Legal Framework 

The Lebanese political system is characterized by power-sharing, which 
for all intents and purposes has rendered the state weak. Political power 
is shared among political and sectarian patrons commonly referred to 
as zu‘ama (or za’im in singular). Denigrated as “les fromagistes” by 
President Fu’ad Chehab, who attempted to strengthen the state during 
his tenure in the late 1950s, this political and sectarian elite is only 
interested in their share of the proverbial pie and has subsequently 
benefitted from the system of patronage and clientelism (AbuKhalil, 
1998, p. 197). As mentioned earlier, the 18 officially recognized religious 
groups are proportionally represented in parliament and government. 
The National Pact, an oral agreement among the independence leaders, 
has traditionally allotted the position of president of the republic to a 
Maronite Christian, the premiership to a Sunni Muslim, and the position 
of speaker of parliament to a Shi’a Muslim. 

Despite this attempt at sharing power among the groups, the strength 
of some zu’ama and parties has resulted in a series of impasses, leaving key 
posts vacant for several years. The current president, Michel Aoun, was 
elected in October 2016, nearly two and a half years after his predecessor 
left office. His predecessor, Michel Suleiman, was elected president also 
after a vacancy in the presidency and after regional players intervened to 
end scuffles that erupted in May 2008 between the two dominant camps 
in Lebanon, March 14 and March 8. The tussle over influence and profit 
also delayed civil servant appointments including the post of director 
of the state television TL and, more importantly, delayed the agreement 
over the electoral law leading to the postponement of parliamentary 
elections, which finally took place in May 2018—nine years after the 
May 2009 elections. Although the postponement of the elections was 
allegedly for security reasons relating to the ongoing Syrian civil war, 
some observers believe it was due to a squabble over the electoral law. 
The formation of the cabinet has also usually been a matter of contention. 
Following the parliamentary elections in May 2018, it took nine months 
to finally establish a council of ministers after much wrangling over 
cabinet portfolios, veto power, and the number of portfolios each party 
and religious group would get. Less than a year later, the prime minister 
would resign in light of an unprecedented economic and financial crisis 



� 71. Lebanon

and rampant protests. After three months of political wrangling, a new 
council of ministers was formed to face the crippling economic crisis, an 
issue further exacerbated by the COVID-19 pandemic. The government, 
however, resigned in August 2020 following the harrowing explosion in 
the Beirut port that claimed 200 lives and billions of dollars in damages. 
The blast, much like the economic crisis, appears to be a result of 
mismanagement, corruption and criminal negligence. 

In addition to the corruption and clientelism that exist, the size of the 
state, which is small by all measures, has also greatly impacted both the 
political and media system and augmented Lebanon’s financial woes. 
This reality is reflected in the media system to a large extent, characterized 
by a high degree of political parallelism or media partisanship. In terms 
of structural pluralism or media ownership, the political and sectarian 
groups are all, more or less, represented on the level of the media 
system whether by direct ownership or indirect affiliation. While the 
broadcasting licensing system, to be described below, paved the way for 
external pluralism where each religious group or political entity would 
own its own channel, there are a number of successful outlets such as 
LBCI and Al-Jadeed that have been pluralized internally both in terms of 
content and staff. 

Meanwhile, the state broadcaster TL, which also reflects the state 
in terms of its weakness and lackluster output, is unable to compete 
with the privately-owned media. The representative rationing that 
has arguably crippled governance is also practiced within the station 
with sharp political divisions among departments and disagreements, 
leaving the position of director vacant for years on end. This and its 
limited annual budget, which is equivalent to what the popular 
privately-owned television networks spend in a month, have meant that 
any aspirations for the channel to fulfil its promise, serve the public, and 
sow national unity remain naïve at best (Buccianti & El-Richani, 2015, 
pp. 24–26).

Before delving into a discussion of the legal framework, it is worth 
noting that, paradoxically, the level of freedom extant in the country is 
largely due to state weakness rather than liberal laws. The weak state 
cannot always impose its harsh laws, particularly against media outlets 
that are supported by powerful owners or backers. 



8� Arab Media Systems

The laws currently on the books include the press law, which dates 
back to 1962 and the audio-visual media law which was passed in 
1994. The press law has remained largely unchanged, save for some 
amendments including the 1977 decree 104, which penalizes journalists 
for offending the president, religious groups, or foreign leaders. The 
press law also proposes sanctions for impersonating a journalist, which 
on paper applies to anyone who is not on the Press Association registry. 
Today, the majority of media practitioners are not enrolled in the Press 
Association’s registry and therefore fall afoul of this article. For this 
reason, it could be regarded as a boon for the media that the laws are 
not strictly observed. Other contentious articles that are rarely enforced 
are articles 16, 20 to 23, and 25 of the Lebanese press laws that stipulate 
the imprisonment of journalists for press offenses such as defamation 
and libel. 

Another contentious law relevant to the print media is decree number 
74 that was issued by President Camille Chamoun in 1953, which states 
that no further political publications other than the 110 extant ones 
can be licensed until the number drops to 25. The decree tasked the 
ineffective Ministry of Information with withdrawing licenses from 
dormant publications. The Ministry, however, never fulfilled this role, 
therefore rendering these licenses assets that could be sold to wealthy 
entrepreneurs who were keen on starting a newspaper. The advent of 
the Internet and the move towards digital publications, however, has 
thoroughly weakened this monopoly on the public sphere and rendered 
the licenses more or less worthless. 

Another oversight duty the Ministry of Information has refrained 
from exercising is its monitoring of the finances of media outlets to 
ensure they remain independent. As the media largely rely on political 
money to sustain themselves, the Ministry’s neglect of this role has 
allowed the media to sustain themselves through financial subsidies 
from philanthropists, politicians, and foreign governments seeking 
to play an influential political role, such as Saudi Arabia, Iran, Qatar, 
the USA, and the like. At the same time, broadcasting is regulated by 
audio-visual media law 382/94, which came about after the civil war 
to organize and regulate the audio-visual sector and effectively end the 
already challenged monopoly of TL over the airwaves. The law stipulated 
the formation of the National Audio-Visual Council (NAVC), which was 



� 91. Lebanon

tasked with approving applications for licensing television stations. The 
NAVC members were selected by parliament and the government in 
equal measure, rendering them politically captive to those parties and the 
politicians who selected them. Licenses were therefore granted to the de 
facto powers and along sectarian lines rather than to worthy applicants. 
For instance, Al-Jadeed TV, owned by an adversary of the then PM Rafik 
Hariri, was forced to shut down after having its application rejected 
for dubious reasons. After four years of litigation, the State Council 
arbitrated in its favor, and Al-Jadeed was granted a license in 2000. 
Meanwhile NBN, often jokingly referred to as the Nabih Berri Network 
in reference to its effective owner, the Speaker of Parliament, received its 
license despite not meeting the requirements. Other licensees included 
the now defunct Future TV owned by the influential Hariri family, Murr 
Television (MTV), owned by the influential Greek Orthodox Al-Murr 
family, and the Lebanese Broadcasting Corporation (LBC), formerly owned 
by the Lebanese Forces militia, whose members were persecuted in the 
post-war period. Later, Hezbollah’s Al-Manar, which began broadcasting 
in 1991, was also granted a license. Meanwhile, Télé Lumière, set up by 
the Assembly of Catholic Patriarchs and Bishops in Lebanon as a non-
profit television station, continues to broadcast without a license. In 
2006, the Free Patriotic Movement was also granted a license to establish 
OTV following the return of current President Michel Aoun from exile. 
According to one of OTV’s executives, the license would not have been 
granted easily “had there been no political side behind this station” 
(El-Richani, 2016, p. 76).

In addition to licensing, the NAVC was also tasked with monitoring 
broadcast media to ensure they upheld the laws, although this was 
done in an ad hoc fashion. The few instances where they would censure 
a station for violating the law were often at the behest of political actors. 

The Ministry’s task to monitor the finances of television outlets to 
ensure their revenue streams stem from legitimate sources, such as 
advertising and production enterprises, has also been suspended. This 
is evidenced by a cursory look at the media market which is simply 
inadequate to sustain the media outlets extant in Lebanon (El-Richani, 
2016, p. 123). In an interview with the author, the then Minister of 
Information recalled how the NAVC cynically told him not to bother 



10� Arab Media Systems

with the laws because of the entanglement of politics and the media 
(El-Richani, 2016, p. 75). 

It is important to note here that this state of affairs does not mean 
that all the media laws have been suspended. On the contrary, issues 
relating to defamation and spreading false news, for example, often 
result in time-consuming litigation. Still, there have been calls by media 
professionals and advocacy groups to modernize the media laws, 
in part because they are outdated and do not take into consideration 
technological advancement and its impact on the media, but also 
because the current laws are difficult to implement with vague articles 
and expressions that run against the spirit of the Lebanese constitution. 
One example is the harsh sanctions for violations of the elusive ideal of 
objectivity, which again has luckily been overlooked. 

Although these initiatives have been discussed by the communications 
committee in parliament, they remain dormant for now and are yet 
to be passed. The advocacy groups that deliberated media rights and 
regulations within organized meetings also know full well that the final 
piece of legislation would also be far from ideal as it would be drafted 
and passed by parliamentarians who have a large stake in the media. 
Until new laws are passed, however, it is important to take stock of the 
de facto situation in Lebanon in addition to that which is de jure. 

Economy and Ownership Patterns

Lebanon is a small state in every sense of the word. This means that, 
particularly in terms of political communication, which has limited 
regional traction and is highly competitive, the market is saturated and 
subscription and circulation rates woefully inadequate to sustain the 
media. Furthermore, the unprecedented economic and financial crisis 
in which the country has found itself since 2019 has also exacerbated 
matters with advertising expenditures being cut by approximately 
70%–90% (Arab Ad, 2020).

Many media outlets have therefore had to rely on political subsidies 
from their political backers, which, as recent closures have revealed, is 
not sustainable, particularly in light of the serious economic problems 
facing the country. In October 2018, An-Nahar issued a blank copy to 
raise the alarm about the financial woes facing the Lebanese media 



� 111. Lebanon

and spur politicians to form a cabinet and confront these challenges. In 
December 2019, the newspaper started a campaign to collect donations 
that would ensure its survival. 

Political parallelism is therefore high with many of the media outlets 
subsidized or owned in part or full by political actors. On the level of 
broadcasting, external pluralism, where each party or religious group 
is represented, is rather high. Alongside the national broadcaster, which 
toes the government line, the Shi’ite power brokers are represented 
by two television stations: NBN is owned by long-serving speaker of 
parliament and a za’im, Nabih Berri, who heads the Amal Movement, 
whereas Hezbollah owns Al-Manar through affiliated shareholders. Also, 
the influential Sunni Hariri family owned Future TV until it shut down 
in 2019. Striking a sectarian balance, MTV is owned by the influential 
Greek Orthodox Al-Murr family, LBCI is owned by the Maronite 
Christian Pierre Daher, and other shareholders have also been licensed. 
After a long legal battle, New TV, which was rebranded as Al-Jadeed and 
is owned by a then-Hariri rival, also obtained its license. The party of the 
current president, the Free Patriotic Movement, also launched its own 
television after its members returned from exile. Finally, the Catholic 
Church also continues to run a non-profit television station Télé Lumière 
(El-Richani, 2013, p. 71). 

The print industry is not much different and also includes a series 
of partisan newspapers, such as Al-Anba’ run by the Progressive 
Socialist Party, Al-Bina’ run by the Syrian Socialist Nationalist Party, 
and Al-Mustakbal run by Hariri’s Future Movement. Other newspapers 
are supported in part or full by a variety of political shareholders or 
contributors: An-Nahar is owned by several political shareholders, 
including at one point the Hariri family, Al-Akhbar is owned by investors 
close to Hezbollah, and Al-Diyar is owned and run by the eccentric 
publisher Charles Ayoub, who, in 2011, openly wrote an editorial 
about the “gifts” and broken promises he had received from Saudi 
Arabia, Syria, and Hariri, among others (El-Richani, 2016, p. 152). The 
newspapers Al-Liwa’ and El-Sharq are both close to Hariri and Saudi 
Arabia with the latter owned by the head of the editor’s association, 
Awni Al-Kaaki, and his sibling, whereas Al-Liwa’ is owned by the Salam 
family. Other newspapers in the March 14 camp include Al-Jumhouriyya, 
which is owned by the former Minister of Defence Elias Murr, the 



12� Arab Media Systems

francophone L’Orient le Jour, which is owned by the wealthy Edde, 
Chouieri, and Pharaon families, and the anglophone The Daily Star, 
founded by prominent journalist Kamel Mroueh but currently owned 
by Hariri associates as well as Qatari associates. The Daily Star decided 
in early 2020 to suspend its print edition and continue only with digital 
distribution. Meanwhile in October 2020, the French daily L’Orient le 
Jour launched its English-language edition L’Orient Today.

Other newspapers include the now defunct, once prominent leftist 
Pan-Arab daily Al-Safir, owned by Talal Salman and funded by a 
variety of regional stakeholders, including the wealthy investor and 
philanthropist Jamal Daniel in 2014. After 42 years of uninterrupted 
publishing, the newspaper folded in 2016. Another newspaper that 
folded in 2018 was the catchall commercial newspaper Al-Balad, owned 
by the Kuwaiti Al-Wataniya company, which, for a number of reasons, 
failed to capture the interests of Lebanese readers. Despite this wave 
of closures, one newspaper, Nida’ Al-Watan, and two recent digital 
platforms, Daraj and Megaphone have emerged in recent years. While 
Nida’ Al-Watan champions the March 14 camp, Daraj and Megaphone are 
independent in so far that they are not linked to parties or officials in the 
country. The two digital platforms, however, both rely on grants from 
European donors, which raises questions about long-term sustainability.

This ownership structure prompted media scholar Nabil Dajani 
(2013) to claim that media freedom in Lebanon is a myth, citing 
restrictions imposed by financiers on the media they support. 
While this may be true to a certain extent, in so far as one rarely 
finds criticism of Saudi Arabia on Hariri-affiliated media or of Iran 
in Hezbollah-affiliated media, critical and strident views about all 
political actors and regional and international players are prevalent 
in the Lebanese media and readily accessible to all.

Nevertheless, following the rise of Rafik Hariri to the premiership 
and the consolidation of ownership over several media outlets, there 
was a serious concern that pluralism might be limited and criticism 
of his policies could be snuffed. The sprawling Hariri conglomerate 
across several industries from banking and contracting to real estate 
and insurance included at one point a considerable media portfolio. The 
Hariri media empire acquired shares in a number of publications, such 
as the liberal An-Nahar and Al-Liwa’, and it also owned entire media 



� 131. Lebanon

outlets, including two television channels, one newspaper, and one radio 
station, Radio Orient. This moguldom has been largely undone by Rafik 
Hariri’s son and former Prime Minister Saad Hariri who is now facing 
financial difficulties (Nötzold, 2015, p. 80). Indeed, Future News satellite 
channel ceased operations in 2012, five years after its launch, followed 
by the closure of Future TV in September 2019, the Future Media empire’s 
flagship, after years of stagnation and unpaid salaries. The Al-Mustakbal 
daily also discontinued its print edition in June 2019, 20 years after its 
launch. 

Meanwhile, LBC, one of the leading television stations in Lebanon, 
also flirted with the idea of conglomeration, and for a period of five years, 
it merged with Saudi Mogul Al-Waleed bin Talal’s Rotana media empire. 
This union, however, ended in acrimony with a series of lawsuits; Rotana 
retained LBCSat, and LBC had to launch a new satellite channel called 
LDC in 2012 (El-Richani, 2015, pp. 52–55).

Undoubtedly, there is a high level of political parallelism in the 
Lebanese media. The politics and media nexus, though sometimes 
lamented, can also be regarded as a boon in that all groups are 
more or less represented and have a platform, whereas attempts at 
mainstreaming might result in the further marginalizing of vulnerable 
communities. On the other hand, it is also worth noting that the most 
successful media outlets, such as LBCI and Al-Jadeed, are internally 
pluralistic and offer solid professional content. These media outlets 
have managed to reach viewers from beyond their traditional built-in 
partisan audiences. While echo chambers certainly exist, highly critical 
views of the Lebanese political and sectarian elites are readily available 
on the level of the media system. 

Technology and Infrastructure

The Lebanese state has a monopoly on the lucrative telecommunications 
sector, which is the highest revenue generator for the government 
(Hodali, 2019). Mobile telecom services are provided by two privately-
owned companies, Alfa and MTC Touch, managed by the Egyptian 
telecom company Orascom Telecom, Media and Technology (OTMT) 
and the Kuwaiti Zain, respectively. According to the statistics by the 



14� Arab Media Systems

International Telecommunication Union (ITU) (2019), approximately 
65% of the population subscribe to mobile cellular phone services. 

Despite Lebanon’s pioneering role in terms of publishing and 
broadcasting, embracing the Internet was a slightly slower affair due to 
slow connections offered at exorbitant prices. While DSL Internet was 
launched in Lebanon in 2007, the Internet, which falls entirely under 
the Ministry of Telecommunications and is overseen by the state-owned 
Ogero Company, remained slow for nearly a decade, so much so that 
people referred to it as ontornet (ontor being Arabic for wait). Until 2017, 
Internet speeds were kept low and costs high for a variety of reasons 
including corruption. Allegations of corruption, including the discovery 
of illegal parallel networks, resulted in the sacking of the director of 
Ogero who also occupied a high post in the relevant ministry. In recent 
years, the instalment of 6,000 kilometers of fiber instead of copper cables 
has also helped improve speeds and decrease the digital divide between 
urban and rural areas (Executive (Middle East), 2017). The drop in 
prices following the change of leadership has also increased Internet 
penetration in Lebanon, which, in 2018, was estimated at 78% by the 
ITU.

In a testament to the weakness of state structures, the filtering or 
blocking of websites—though limited in scope—is carried out on 
an ad hoc basis by the Ministry of Telecommunications. Currently, 
there are blocked websites relating to pornography, homosexuality, 
copyright breaches, and gambling. Meanwhile, cybercrimes are usually 
investigated by the Cybercrimes Bureau at the behest of the public 
prosecutor. The Cybercrimes Bureau was established in 2006 “without 
a legislative decree” (Freedom House, 2017). In 2018, there were 38 
summonses for posts written online that resulted in forcing citizens to 
apologize or remove the content, whereas there were 63 reported cases 
in 2019 according to the Muhal Observatory for Free Expression.1

While Internet penetration is on the rise, 99% of Lebanese still 
watch television with 94% believing that it is an important source of 
news (Dennis, Martin, & Hassan, 2019). Nevertheless, due to the rise 
in the use of smartphones to receive news from 76% in 2017 to 92% in 

1	 �The Muhal Observatory for Freedom of Expression has documented all 2019 cases 
on their website which can be accessed on the following link https://muhal.org/en/
cases/. 

https://muhal.org/en/cases/
https://muhal.org/en/cases/


� 151. Lebanon

2018, most media outlets have now established much followed social 
media accounts as well as apps (Dennis et al., 2019). LBC, MTV and 
Al-Jadeed have also introduced paywalls for full access to their online 
content in an attempt to generate more revenue. Meanwhile, content by 
the alternative news platform Megaphone, which began on Facebook, is 
primarily designed to be disseminated on social media platforms and to 
target the ever-growing number of Lebanese people who get their news 
from social media sites. The most popular social media application 
according to a survey is WhatsApp with 92% users, followed by Facebook 
with 78%, YouTube 68%, and Instagram at 45% (Dennis et al., 2019). 

In a bid to raise revenue in October 2019, the council of ministers 
adopted the infamous and now revoked “WhatsApp tax” proposal, which 
intended to levy a monthly USD 6 tax for the use of WhatsApp. This 
led to mass protests across the country with demonstrators displaying 
their anger at the government’s incompetence in dealing with the deep 
economic crisis, eventually leading to its resignation. 

Challenges 

The Lebanese media system currently faces three key challenges. 
Like most media around the world, the heightened fragmentation of 
audiences due to the infinite choices made available via the Internet has 
led to the scattering of “eyeballs” and, therefore, advertising revenue. 
While in terms of political communication and due to political and 
economic crises, there is an unquenchable thirst for local news, the 
saturated market cannot continue as it stands. Staff redundancies, media 
closures, and cost reduction have been regular occurrences over the past 
years. At the same time, political money funneled into media outlets to 
serve political actors in their contentions over the control of Lebanon is 
expected to continue even if that, too, will diminish due to the economic 
strain impacting the country. Still, partisan media may indeed look at 
more cost-effective ways of reaching their built-in audiences. The series 
of media outlets folding and closing, though lamentable in terms of job 
losses, is also an expected byproduct of the marketplace model. Thus, the 
commercially viable media need to orchestrate ways to remain relevant, 
be it by introducing paywalls or investing in enticing programs. 



16� Arab Media Systems

Another key challenge facing the Lebanese media is the absence of 
current laws that take stock of technological advancements and the new 
realities created by them. Although the codified laws are currently only 
loosely applied, they still need to be updated to safeguard freedom of 
expression and the rights of journalists and citizens alike. Recently, there 
has been an increase in the number of summonses and arrests made 
against social media users, which clearly indicates the need for a new 
law that addresses the online media and clarifies the job description of 
the Cybercrimes Bureau. 

The third and final challenge relates to the state television, Télé Liban. 
While a public service broadcaster would help to overcome the problems 
of rampant commercialization and unabashed polarization in Lebanon, 
TL in its current form does not and cannot meet those expectations. The 
government will, therefore, need to decide whether it can afford to inject 
the ailing station with more funds and thereby support it, or to cease its 
operations altogether thereby limiting losses. 

Outlook 

As outlined above, the Lebanese media, much like the country itself, 
are in dire straits. As audiences continue to fragment, political 
stakeholders who had traditionally sustained the Lebanese media 
are finding more efficient and effective platforms. Meanwhile, the 
commercially viable channels are struggling to produce content that 
they hope will retain their audiences. While more austerity measures 
in the media are expected, possibly including further closures, it is 
believed that the remaining outlets will continue due to the demand for 
local content. The successful television stations are those that have, to 
some degree, pluralized internally, particularly in terms of content and 
staff composition. It is therefore expected that this pluralism, which is 
a central feature of the Lebanese media, will remain intact. Moreover, 
the ever-diminishing digital divide has also ensured that even the most 
marginal of voices would be able to connect with their audiences to 
varying degrees and in varying ways, such as through social media.

The main concern for the Lebanese media in the coming months and 
years as it grapples with an unprecedented economic crisis, however, 
is not the invisible hand resulting in the closure of non-profitable 



� 171. Lebanon

endeavors, but the visible and forceful hand clamping down on free 
expression. 

References 

AbuKhalil (1998). Historical dictionary of Lebanon. Asian Historical 
Dictionaries: Vol. 30. Lanham: Scarecrow Press.

Arab Ad (2020, February 18). Lebanon: Advertising in times of crisis. http://
arabadonline.com/en/details/advertising/lebanon-advertising-in-a-time-of-crisis

Buccianti, A., & El-Richani, S. (2015). After the Arab uprisings: The prospects 
for a media that serves the public. BBC Media Action Policy Briefing, 14. 
http://downloads.bbc.co.uk/mediaaction/pdf/policybriefing/after-the-
arab-uprisings-sept-2015.pdf 

Dajani, N. (2013). The myth of media freedom in Lebanon. Arab Media and 
Society, 18. https://www.arabmediasociety.com/the-myth-of-media- 
freedom-in-lebanon/ 

Dennis, E. E., Martin, J. D., & Hassan, F. (2019). Media use in the Middle East, 
2019: A seven-nation survey by Northwestern University in Qatar. www.
mideastmedia.org/survey/2019

El-Richani, S. (2013). The Lebanese broadcasting system: A battle between 
political parallelism, commercialism and de-facto liberalism. In T. Guaaybess 
(Ed.), National broadcasting and state policy in Arab countries (pp. 69–82).
London: Palgrave Macmillan.

——. (2015). Pierre Daher: Sheikh, baron, and mogul of LBC. In D. Della Ratta, 
N. Sakr, & J. Skovgaard-Petersen (Eds.), Arab media moguls (pp. 49–62). 
London, New York: I. B. Tauris.

——. (2016). The Lebanese media: Anatomy of a system in perpetual crisis. New 
York: Palgrave Macmillan.

——. (2020). Whither the Lebanese Press? The trials and tribulations facing the 
Lebanese press. In N. Mellor & N. Miladi (Eds.), Handbook for Arab media. 
London: Routledge.

Executive (Middle East) (2017, May 11). Unleash the speed. Gale General 
Onefile. https://go.gale.com/ps/i.do?p=ITOF&u=aucairo&id=GALE|A49
6403834&v=2.1&it=r&sid=ITOF&asid=02d91840 

Freedom House (2017, November 20). Freedom on the net 2017: Lebanon. 
https://www.justice.gov/eoir/page/file/1180896/download

Hodali, D. (2019, May 7). Lebanon–Telecommunication in government hands. 
Deutsche Welle. https://www.dw.com/en/lebanon-telecommunication- 
in-government-hands/a-48634796-0 

http://arabadonline.com/en/details/advertising/lebanon-advertising-in-a-time-of-crisis
http://arabadonline.com/en/details/advertising/lebanon-advertising-in-a-time-of-crisis
http://downloads.bbc.co.uk/mediaaction/pdf/policybriefing/after-the-arab-uprisings-sept-2015.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/mediaaction/pdf/policybriefing/after-the-arab-uprisings-sept-2015.pdf
https://www.arabmediasociety.com/the-myth-of-media-freedom-in-lebanon/
https://www.arabmediasociety.com/the-myth-of-media-freedom-in-lebanon/
http://www.mideastmedia.org/survey/2019
http://www.mideastmedia.org/survey/2019
https://go.gale.com/ps/i.do?p=ITOF&u=aucairo&id=GALE|A496403834&v=2.1&it=r&sid=ITOF&asid=02d91840
https://go.gale.com/ps/i.do?p=ITOF&u=aucairo&id=GALE|A496403834&v=2.1&it=r&sid=ITOF&asid=02d91840
https://www.justice.gov/eoir/page/file/1180896/download
https://www.dw.com/en/lebanon-telecommunication-in-government-hands/a-48634796-0
https://www.dw.com/en/lebanon-telecommunication-in-government-hands/a-48634796-0


18� Arab Media Systems

International Telecommunication Union (2019). ICT Data. https://www.
itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/statistics/2019/Individuals_
Internet_2000-2018_Jun2019.xls

Khazaal, N. (2018). Pretty liar: Television, language, and gender in wartime 
Lebanon. New York: Syracuse University Press. 

Kraidy, M., & Khalil, J. (2009). Arab television industries. Basingstoke: Palgrave 
Macmillan.

Nötzold, K. (2015). The Hariris, father and son: The making and unmaking of 
moguldom? In D. Della Ratta, N. Sakr, & J. Skovgaard-Petersen (Eds.), Arab 
media moguls (pp. 63–80). London, New York: I. B. Tauris.

Rugh, W. A. (2004). Arab mass media: Newspapers, radio, and television in 
Arab politics. London: Praeger.

UNHCR (2017). Mid-year trends 2016. https://www.unhcr.org/dach/
wp-content/uploads/sites/27/2017/04/midyeartrends_2016.pdf 

——. (2020). Lebanon fact sheet. https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/
files/resources/UNHCR%20Lebanon%20COVID-19%20Update%20-%20
16APR20_0_0.pdf

https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/statistics/2019/Individuals_Internet_2000-2018_Jun
https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/statistics/2019/Individuals_Internet_2000-2018_Jun
https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/statistics/2019/Individuals_Internet_2000-2018_Jun
https://www.unhcr.org/dach/wp-content/uploads/sites/27/2017/04/midyeartrends_2016.pdf
https://www.unhcr.org/dach/wp-content/uploads/sites/27/2017/04/midyeartrends_2016.pdf
https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/UNHCR%20Lebanon%20COVID-19%20Update%20-%2016APR20_0_0.pdf
https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/UNHCR%20Lebanon%20COVID-19%20Update%20-%2016APR20_0_0.pdf
https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/UNHCR%20Lebanon%20COVID-19%20Update%20-%2016APR20_0_0.pdf

